Wet- & regelgeving

Gemiddeld wordt jaarlijks 16 procent van de Nederlandse beroepsbevolking geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen door collega’s of leidinggevenden. Maar liefst 64% van het ziekteverzuim is te wijten aan psychisch gerelateerde klachten.

Een schrikbarend hoog percentage nietwaar?

Juist om die reden hebben werkgevers een zorgplicht voor hun werknemers en zijn ze verplicht om een beleid uit te dragen om psychosociale arbeidsbelasting (PSA) te voorkomen en tegen te gaan. Doordat de gevolgen van Psychosociale arbeidsbelasting zo ernstig kunnen zijn, kunnen de kosten flink oplopen. Denk hierbij aan verminderde arbeidsproductiviteit, verslechtering van uw werkgeversimago, een toename van het ziekteverzuim, juridische kosten en vervangingskosten. De kosten van een pestgeval dat uit de hand loopt kunnen bijvoorbeeld oplopen tot € 45.000,-

Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een belangrijk onderdeel in uw PSA beleid. Het is dus prettig als een getroffen werknemer met zijn of haar problemen terecht kan bij een extern vertrouwenspersoon en zo de zaken intern worden opgelost. Een extern vertrouwenspersoon is een goede manier om een invulling te geven aan de wettelijke eisen.

Hoe zit dit dan juridisch?

Volgens de Arbeidsomstandighedenwet (Artikel 5) is iedere werkgever verplicht om een RI&E op te stellen, de PSA is een onderdeel van het beleid dat is gericht op voorkoming / beperking van psychosociale arbeidsbelasting. (Artikel 3.2). Onder deze arbeidsbelasting vallen omstandigheden als seksuele intimidatie, discriminatie, pesten, agressie en geweld

De RI&E en PSA zorgen ervoor dat risico’s bekend zijn en helpen mee aan een veilige werkomgeving.

Het Burgerlijk Wetboek regelt bovendien dat werkgevers maatregelen moeten nemen en aanwijzingen moeten geven om te voorkomen dat de werknemers bij de uitvoering van hun werk schade lijden (art. 7:658). De werkgever dient dus beleid te voeren tegen ongewenst gedrag, wat wil zeggen het gedrag dat door werknemers als bedreigend, intimiderend of vernederend wordt ervaren. De Inspectie SZW controleert of het beleid van de werkgever voldoet aan de wet.

In de Wet Bescherming Klokkenluiders is geregeld dat organisaties met 50 werknemers of meer wel verplicht een vertrouwenspersoon moeten hebben.

Het hebben van een vertrouwenspersoon voor bedrijven met minder dan 50 werknemers is nog niet wettelijk verplicht.

Maar er komt een wetswijziging in de Arbeidsomstandighedenwet waarbij het voor ondernemers met 10 of meer werknemers wel verplicht wordt om een vertrouwenspersoon te hebben.

Dan kan een externe vertrouwenspersoon een mooie aanvulling zijn op uw beleid.